Het  voedingssupplement visolie bevat belangrijke omega-3 vetzuren, die goed zijn voor je algemene gezondheid. Het kan het risico op hart- en vaatziekten verkleinen, is goed voor je huid en je ogen, zou leverziekte kunnen voorkomen en is gunstig tijdens de zwangerschap en ontwikkeling van babies via borstmelk. Het kan ook symptomen van astma verhelpen en zelfs verbetering brengen bij mentale stoornissen.

Mieke: En dat is nog maar het puntje van de ijsberg! Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar visolie, vette vis en omega-3 vetzuren, en we zien steeds meer hoe goed het voor je is. We eten het gewoon te weinig. We zouden meer vis moeten eten, en ander zeevoedsel. Het hoeft niet alleen vette vis te zijn, maar ga ook meer zeewier eten, garnalen, of een witvisje. Ook schelp- en schaaldieren bevatten benodigde nutrienten. 

Vette vis

Als je denkt aan vetzuren, gaan er bij veel mensen alarmbellen af. Vetten zouden voorkomen moeten worden! Maar dat is niet waar. Je lichaam heeft wel degelijk vetten nodig, als bron van energie en in bepaalde gevallen om vitamines op te nemen. Echter, het is wel belangrijk om de juiste vetten binnen te krijgen. We hebben het dan over de onverzadigde vetten. Vermijd alleen wel de verzadigde vetten en transvetten.

Een groep van zulke nuttige onverzadigde vetten zijn de omega-3 vetzuren. Deze groep bestaat uit alfalinoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). EPA en DHA kunnen dor het lichaam worden gesynthetiseerd, echter bij de meeste mensen loopt dit erg moeizaam5.

EPA en DHA zijn beiden belangrijk voor je lichaam. EPA is voedsel voor je hersenen, terwijl DHA juist belangrijk is voor je hormoon huishouding. Als je hormoon problemen hebt, dan is dat vaak een tekort aan omega-3 in je lichaam. 

Omega-3 vetzuren

Visolie kan in capsules worden ingenomen. Het bestaat uit olie van, uiteraard, vis. Deze olie bevat de Omega-3 vetzuren EPA en DHA, die erg belangrijk voor je gezondheid 1. Er zijn maar weinig nutriënten die zoveel onderzocht zijn als omega-3 vetzuren 2. Er zijn ook andere bronnen van omega-3, bijvoorbeeld noten, avocado en plantaardige oliën, maar deze bestaan voornamlijk uit ALA, wat minder gezondheidsvoordelen bevat 3.

Mieke: Een tekort aan omega-3 vetzuren uit zich door pijnlijke gewrichten en spieren, hormoon problemen, vergeetachtigheid en darmklachten. 

Visolie als supplement

Natuurlijk is het beter om deze vetzuren rechtstreeks uit de vis te halen in plaats van via capsules. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization of WHO) raad aan om minstens een keer per week vette vis te eten. Maar dit is niet voor iedereen een optie. Als je geen vis lust, of het er toch niet van komt om minstens een keer per week vis te eten, kan een supplement van visolie een goed alternatief zijn 4.

Mieke: Met visolie kun je niet mis. Je kunt er bijna niet te veel van nemen, en we hebben het allemaal nodig, want bijna iedereen komt omega-3 te kort. 90% van de mannen eet te weinig zeevoedsel en te veel rood vlees. Dat resulteerd in een verkeerde balans met te weinig omega-3, wat ontstekend remmend werkt, en aan de andere kant te veel omega-6, wat veel in rood vlees voorkomt en wat juist ontstekings aanwakkerend werkt. 

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van visolie?

Er zijn enorm veel studies gedaan naar de effecten van omega-3 vetzuren op de gezondheid. Deze hebben niet allemaal doorslaand dezelfde resultaten, en verschillende onderzoeken tonen verschillende resultaten aan. Er is dus nog een boel werk aan de winkel. Hieronder een overzicht over de gezondheidsvoordelen die omega-3, en daarmee dus visolie als supplement, kunnen hebben.

Mieke: Ik raad het vooral aan voor mensen met ongebalanceerde hormoonhuishouding, bij zwangerschap en voor darm problemen. Maar er zijn nog tal van andere gezondheidsvoordelen.

Depressie

Een van de meest voorkomende mentale aandoeningen in de wereld, depressie wordt gekarakteriseerd door droefheid, loomheid en een algemeen verlies van de wil om te leven. Angst, ook een veelvoorkomend probleem, veroorzaakt vaak constant piekeren en nerveusheid. Je hersenen bestaan voor 60% uit vet, waarvan een groot gedeelte omega-3 vetzuren zijn3. Er zijn studies die aangeven dat mensen die regelmatig omega-3 innemen minder vatbaar zijn voor depressie 3.

Hart- en vaatziekten

Hartaanvallen en beroertes zijn de meest voorkomende aandoeningen ter wereld die tot de dood leiden. Het is al erg lang bekend dat volkeren die veel vis eten hier minder last van hebben. Dit is uiteindelijk gekoppeld aan omega-3 vetzuren6. Sindsdien is het verbonden met een aantal voordelen voor je gezondheid:

  • Triacylglycerol gehaltes kunnen door omega-3 met
  • Cholesterol levels kunnen verbeterd worden
  • Helpt om bloeddruk te verlagen
  • Kan atheroomplaat of plaque voorkomen

Mentale problemen

Hoge dosering van visolie als supplement kan bepaalde symptomen van schizofrenie en bipolaire stoornis tegengaan. Onderzoek wijst uit dat het beginnende stages van mentale problemen kan voorkomen of symptomen verbeteren. Bijvoorbeeld de kans op psychotische kwalen voor risicogevallen. Naarmate je ouder wordt, gaat het brein langzamer werken, en vergroot het risico op de ziekte van Alzheimer. Mensen die meer vis eten hebben minder kans op het achteruit gaan van de hersenen op hogere leeftijd. Visolie zou ook het geheugen in oudere volwassenen kunnen verbeteren.

Ontstekingen

Ontstekingen worden door je lichaam gebruikt om infectie af te weren en wonden te genezen. Echter, chronische ontsteking gaat vaak gepaard met serieuze ziektes, zoals obesitas, depressie en hart klachten. Visolie kan werken als een ontstekingsremmer, en kan dus helpen om deze symptomen te bestrijden.

Huid

De huid is het grootste orgaan van je lichaam, en bevat veel omega-3 vetzuren. De gezondheid van je huis kan achteruitgaan naarmate je ouder wordt of door teveel zon. Visolie kan helpen om je huid gezond te houden.

Zwangerschap en vroege ontwikkeling van baby’s

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor groei en ontwikkeling in baby’s. Er zijn ook studies die erop wijzen dat visolie supplementen voor zwangere moeders het risico op allergieën bij baby’s kan verminderen. Het is daarom belangrijk dat de moedermelk genoeg omega-3 vetzuren bevat. Visolie kan bijdragen aan de omega-3 gehaltes van moedermelk. Verschillende studies koppelen omega-3 gehaltes van zwangere moeders aan:

  • Hogere intelligentie
  • Betere communicatie en sociale vaardigheden
  • Minder gedragsproblemen
  • Verminderd risico op ontwikkelingsachterstand
  • Verminderd risico op ADHD, autisme en cerebrale parese

Lever

Je lever verwerkt het meeste vet in je lichaam en kan een rol spelen in gewichtstoename. Leverziekte is steeds meer voorkomend, zeker Niet Alcoholische Leververvetting (NAFLD), waarbij vet in je lever ophoopt. Visolie kan het functioneren van je lever verbeteren.

Aandacht en hyperactiviteit in kinderen

Een aantal gedragsstoornissen bij kinderen, zoals ADHD, hebben te maken met hyperactiviteit en een gebrek aan aandacht. Aangezien omega-3 vetzuren een groot gedeelte van de hersenen beslaan, kan dit belangrijk zijn om deze kwalen te voorkomen. Visolie kan hyperactiviteit, onoplettendheid, impulsiviteit en agressie bij kinderen verbeteren.

Astma

Astma, wat zwellingen in de longen kan veroorzaken, wordt steeds vaker gezien bij jonge kinderen. Er zijn een aantal studies die aantonen dat visolie de symptomen van astma zouden kunnen verminderen, vooral vroeg in het leven.

Ogen

Docosahexaeenzuur (DHA) is een type omega-3 vetzuur, en een structureel component van het netvlies van je ogen. Als je niet genoeg DHA binnen krijgt kan dat zichtverlies inhouden. Aan de andere kant, als je wel genoeg omega-3 opneemt, heb je minder kans op maculaire degeneratie, een van de meest voorkomende oorzaken van permanente oog schade en blindheid.

Darmen

Onderzoek lijkt aan te tonen dat DHA de biodiversiteit van je darmen ten goede komt. Ook voor mensen die lijden aan Inflammatoire darmziekte is visolie een goede uitkomst, omdat omega-3 ontstekingsremmend werkt en dus pijn en inflammatie tegengaat6.

  1. https://makkelijkafvallen.nl/snel-afvallen/visolie/?gclid=CjwKCAiAgqDxBRBTEiwA59eEN49OLVPJm9oiv4NKLhk9n22Va8YoTVY6mjt4xqpbWIMs5cIAFx6izxoCgSMQAvD_BwE
  2. https://www.healthline.com/nutrition/17-health-benefits-of-omega-3
  3. https://www.healthline.com/nutrition/13-benefits-of-fish-oil#section1
  4. https://www.health.harvard.edu/blog/fish-oil-friend-or-foe-201307126467
  5. https://nl.wikipedia.org/wiki/Omega_3-vetzuren
  6. https://ods.od.nih.gov/pdf/factsheets/Omega3FattyAcids-Consumer.pdf?fbclid=IwAR3fZoIHDTAttcuRTPN9sBJ6nLvy4K1z3hyAfJMWbEaJhdUnopN5Poyc2Rk