Fertiliteitsproblemen aan te pakken met combinatie van rhodiola, taurine en magnesium

De hormoonhuishouding wordt aangestuurd door drie belangrijke hormoon-assen: de HPA-as (hypothalamus, hypofyse, bijnier-as), de HPT-as (hypothalamus, hypofyse, schildklier-as) en de HPG-as (hypothalamus, hypofyse, gonaden-as). Deze drie assen functioneren individueel, maar werken ook met elkaar samen. Binnen deze assen is de hypothalamus de grote aanstuurder. Vanuit het evolutionaire belang van overleving heeft de HPA-as de grootste prioriteit: we moeten te allen tijden kunnen rennen en vechten. Dit verklaart waarom zoveel mannen en vrouwen fertiliteitsproblemen hebben. Onder invloed van de jarenlange, chronische stress gaat alle energie van het lichaam uit naar het bestendigen van de HPA-as. Er blijft weinig energie over voor de schildklier, laat staan voor de gonaden. Logische gevolgen van jarenlange stress zijn hypothyreoïdie en infertiliteit. Om dit te herstellen is het van groot belang eerst rust te brengen in de HPA-as. Dit kan gedaan worden met behulp van een rhodiola-combinatie.

Rhodiola
Rhodiola rosea staat bekend vanwege zijn krachtig adaptogene, anti-inflammatoire, immunostimulerende en anti-aging eigenschappen [1]. De meeste studies zijn gedaan rondom de bioactieve fytonutriënt salidroside. In tegenstelling tot veel natuurlijke componenten is salidroside wateroplosbaar en heeft het een hoge biologische beschikbaarheid na orale inname. 

Immuunmodulerende werking
Specifieke nutriënten die de bijnieren ondersteunen en een regulerende werking hebben op de HPA-as zijn taurine, magnesium, zink, B-vitaminen en vitamine C.

Alle fysiologische stressreacties worden door Rhodiola rosea verminderd als gevolg van een dalende cortisolspiegel. Er komt rust in de HPA-as. Doordat cortisol het immuunsysteem onderdrukt heeft rhodiola tevens een immuunmodulerende werking. Er vindt regulatie plaats van de hormoonhuishouding van groeihormoon, neurotransmitters, schildklier- en geslachtshormonen en de glucose- en insulinehuishouding. Verder verhoogt rhodiola de dopamine-, noradrenaline- en serotonineconcentratie in de hersenen waardoor het gemoed verbetert en vermoeidheid vermindert [1].

Praktische tip
Rhodiola rosea-supplementen wisselen qua samenstelling en dus ook qua werkzaamheid. Kies een hoge concentratie zuivere rhodiola (250 mg/capsule) die rijk is aan rosavine (> 3%) en salidrosides (> 1%). Dit zijn de meest werkzame bestanddelen van rhodiola.

Magnesium- en zinkdeficiëntie
Magnesium- en zinkdeficiëntie komen in de westerse wereld veel voor. Magnesium moduleert de HPA-as en vermindert angst en onrust (als gevolg van glutamaatstapeling). Naast voeding die arm is aan magnesium zorgt (acute) stress ervoor dat de magnesiumexcretie verhoogt. Magnesiumwaarden in plasma geven geen representatief beeld van de magnesiumstatus. Stress leidt namelijk tot daling van de magnesiumstatus in weefsels zoals de hersenen, maar heeft een magnesiumstijging tot gevolg in plasma [2,3]. Voldoende zink zorgt ook voor regulatie van de cortisolspiegel en vermeerdert de neurogenese en neurale plasticiteit [4].

Referenties

  1. Li Y, Pham V, Bui M, et al. Rhodiola rosea L.: an herb with anti-stress, anti-aging and immunostimulating properties for cancer chemoprevention. Cuur Pharmmacol Rep. 2017. 
  2. Sartori SB, Whittle N, Hetzenauer A, et al. Magnesium deficiency induces anxiety and HPA-axis dysregulation: modulation bij therapeutic drug treatment. Neuropharmacology 2012. 
  3. Eby GA, Eby KL, Murk H. Magnesium and major depression. 2011.

Jessica Wang J, Um P, Dickerman BA, et al. Zinc, Magnesium, Selenium and Depression: A Review of the Evidence, Potential Mechanisms and Implications. Nutrients. 2018. 

Referenties

  1. Li Y, Pham V, Bui M, et al. Rhodiola rosea L.: an herb with anti-stress, anti-aging and immunostimulating properties for cancer chemoprevention. Cuur Pharmmacol Rep. 2017. 
  2. Sartori SB, Whittle N, Hetzenauer A, et al. Magnesium deficiency induces anxiety and HPA-axis dysregulation: modulation bij therapeutic drug treatment. Neuropharmacology 2012. 
  3. Eby GA, Eby KL, Murk H. Magnesium and major depression. 201