Behandeling Coronavirus: waarom leren we de mensen niet hoe ze hun immuunsysteem versterken?

Menselijke coronavirussen kunnen we opdelen in mild pathogene virussen en sterk pathogene virussen. De milde vormen veroorzaken symptomen zoals een eenvoudige verkoudheid en zijn verder ongevaarlijk. Twee soorten waren tot op heden bekend als sterk pathogeen en dus ook gevaarlijk. Het gaat hierbij om het SARS-coronavirus (Severe Acute Respiratory Syndrome) en MERS-coronavirus (Middle East Respiratory Sydrome). Deze coronavirussen veroorzaken ernstige longontstekingen en kunnen dodelijk zijn. Uit ervaring met het SARS- en MERS-Coronavirus kunnen we stellen dat deze virussen een dysfunctionele immuunreactie kunnen uitlokken die buiten proportie is en veel schade aanricht.”

Als orthomoleculair KPNI therapeut krijg ik op dit moment zoveel vragen op mij afgevuurd dat ik voor jullie alle nodige informatie op een rijtje heb gezet om je eigen immuunsysteem te versterken voor nu en de toekomst.

1 Eet minimaal 30 verschillende groenten en fruit per week

De belangrijkste training van het immuunsysteem vindt plaats door contact met het microbioom/darmen. Dat gebeurt met name in de dunne darm, waar de Peyerse platen zich bevinden (gebiedjes die rijk zijn aan afweercellen). Daar vindt veel communicatie plaats tussen darmbacteriën en het immuunsysteem. Dit wordt crosstalk genoemd. Het is de taak van het immuunsysteem om goede bacteriën te vriend te houden. Deze gunstige bacteriën vullen alle spelonken van de darmwand. Zo wordt voorkomen dat ziekmakende bacteriën zich daar nestelen. En gebeurt dat toch, dan is het de taak van het immuunsysteem om de ziekteverwekkers eruit te werken met een heftige ontstekingsreactie. De blootstelling aan gunstige bacteriën is dus niet alleen een effectieve manier om het immuunsysteem ‘op te voeden’, het vormt tevens een lokale bescherming tegen ziekmakende bacteriën. De 30 verschillende fruit en groenten soorten en vezels,  zijn de opvoeders van ons immuunsysteem in de darmen.

Greens: https://zinergi.nl/product/greens-270-gram-4/

2 Zorg voor een optimaal vetzuurbalans (omega 3 versus omega 6)

U ziet het belang van een goede vetzuurbalans: hoe beter de verhouding tussen omega-3 en omega-6, hoe beter de natuurlijke ontstekingsremming verloopt en hoe kleiner de kans op een uit de hand lopende of sluimerende infectie. Gelet op het feit dat omega-6 vetzuren al in ruimte mate in ons Westerse voedingspatroon aanwezig zijn, en het lichaam overigens over voldoende andere manieren beschikt om een ontsteking op te wekken indien nodig, is het van groot belang dat we met name beschikken over een voldoende hoeveelheid omega-3 vetzuren om ontstekingen ook weer uit te zetten. Helaas halen de meeste dit niet met voeding, reden waarom kwalitatief hoogwaardige en zo natuurlijk mogelijke vetzuursuppletie voor veel mensen noodzakelijk is om hun vetzuurverhouding te optimaliseren naast het eten van dagelijks iets uit de zee (vis, schaal en schelpdieren).

Visolie:

https://zinergi.nl/product/visolie-60-zinergi-60-capsules-3/

3 Elke 30 min een sitting break; opstaan en 2-3 minuten bewegen

Om te overleven hoeven we niet meer intensief te bewegen. Onze spieren hebben daarom plaatsgemaakt voor lovehandles en dikke dijen. If you don’t use it, you lose it. En het is schokkend wat dit met onze gezondheid doet. Wie het meest zit heeft 112% meer kans op diabetes, 147% meer kans op hart- en vaatziekten. Dit wordt ook wel sitting disease genoemd. Om af te rekenen met sitting disease is het nodig om onze omgeving aan onze evolutionaire behoeften aan te passen.  Dat betekent dus niet dat we op olympisch niveau de borstcrawl hoeven te beheersen. Dat deden onze verre voorouders ook niet. We kunnen gewoon volstaan met afwisselend zitten, staan en bewegen. Twee keer per week een uur sporten, bewegingsoefeningen achter het bureau, af en toe staand werken, wandelend vergaderen: het zijn de beste strategieën om de nodige variatie aan te brengen in ons zitpatroon.

4 Intermittent  Fasting; de ontstekingsremmer en schoonmaker

In de loop van de evolutie heeft de mens een genenpakket ontwikkeld dat is ingesteld op veel lichamelijke activiteit en voedselschaarste. Als jagers en verzamelaars struinde deze mens  door de wilde natuur en aten ze voedsel zodra dit bereikbaar was. Het lichaam houdt bovendien van (lekker) voedsel en legt bij voorkeur voedselreserves aan. Dat was vroeger goed als overlevingsstrategie, want in tijden van voedselschaarste, konden de reserves dan worden aangesproken. Tegenwoordig is dat in de westerse wereld niet meer nodig omdat voedselschaarste er niet meer voorkomt. Integendeel: men eet juist te vaak en te veel. Bovendien zijn de meeste mensen lichamelijk inactief.

Opmerkelijk is dat IF aanzet tot een fascinerend schoonmaakproces, waarbij gebrekkige cel op selectieve wijze worden opgeruimd. Dat is heel gezond omdat zodoende ook niet-functionele of defecte eiwitten worden afgebroken en opgeruimd. Het lichaam heeft 16 uur rust en kan zich weerbaarder maken tegen oxidatieve stress. Daarnaast toont onderzoek aan dat intermittent fasting kan helpen bij het verlagen van de ontstekingsbelasting in het lichaam en dus ook een beter immuunsysteem. .

5 Het slaaphormoon Melatonine geeft bescherming tegen virussen

Een optimale melatonineproductie lijkt bescherming te kunnen bieden tegen de ernstige gevolgen die besmetting met SARS-CoV-2 met zich mee kan brengen. Geng-Chin Wu et al. (2020) toonden zelfs aan dat het gebruik van een melatoninereceptor-agonist de schade veroorzaakt door de kunstmatige beademing tijdens SARS-CoV-2 besmetting, kan verminderen of voorkomen. In vergelijking met volwassenen produceren jonge kinderen veel meer melatonine: tot wel 10 keer meer. Melatonineproductie neemt af met leeftijd. Dit gegeven zou kunnen verklaren waarom bij ouderen de immuunreactie tegen het Coronavirus, vele malen sterker is dan bij kinderen, met alle hevige gevolgen van dien.

In het licht van bovenstaande zouden preventieve leefstijlmaatregelen om de lichaamseigen productie van melatonine te bevorderen, effectief kunnen zijn in het verminderen van de ernst van de gevolgen van besmetting met het Coronavirus. Denk aan het eten van tryptofaan- en melatoninerijke voedingsmiddelen zoals (rijpe) tomaten, bananen, kalkoen en kip, niet te laat en te stevig avondeten, niet sporten ‘s avonds, voldoende ontspanning in de twee uur voor het slapengaan, dimmen van lichten en beperken van gebruik van beeldschermen in de avond en tot slot zorgen voor een frisse slaapkamer. Ook het aanvullen van lichaamseigen melatonine middels suppletie zou een optie kunnen zijn.

  • Het super mineraal Zink

Zink is een erg belangrijk mineraal. Het is een belangrijk element voor een goed functionerend immuunsysteem. Daarnaast heeft je lichaam het onder andere nodig voor de regulatie van de bloedsuikerspiegel en voor de bijnieren die betrokken zijn bij stressreacties.

Zink zit vooral in producten uit de zee. De beste bron is oesters eten. Maar wie eet er nog regelmatig oesters? Het zit ook behoorlijk veel in andere zeevruchten en schaal- en schelpdieren. Garnalen en inktvisringen tellen dus ook mee. Pompoenpitten en spruitjes dragen ook bij aan zinkbehoefte of uit een supplement.

Zink:

https://zinergi.nl/product/zn-zyme-15mg-100-tabletten-biotics/

  • Neem elke dag 1-2 gram vitamine C verspreid over de dag

Een besmetting met het coronavirus leidt tot de ziekte COVID-19, die in de meeste gevallen mild verloopt. Toch zijn er ook mensen waar de ziekte ernstiger verloopt en die er zelfs aan overlijden. Dat komt omdat een besmetting met het coronavirus kan leiden tot het ontstaan van het acute respiratory disstress syndrome (ARDS). Het wezenskenmerk van ARDS is een significant toegenomen oxidatieve stress in het lichaam als gevolg van een snelle toename van vrije radicalen en cytokines van het immuunsysteem. Bij ARDS ontstaat zo forse celschade en orgaanfalen van de longen.

Toepassing van vitamine C in de behandeling van COVID-19, de ziekte die optreedt na besmetting met het Coronavirus, lijkt veelbelovend. Hoewel hoge doseringen vitamine C uitsluitend effectief via een infuus kunnen worden toegediend, is het veilig om – in ieder geval gedurende de tijd van een luchtweginfectie – een kwalitatief goed vitamine C supplement in te nemen in een hogere dosering.

Vitamine C:

https://zinergi.nl/product/ontzuurde-vitamine-c-zinergi-240-tabletten-500-mg-5/

  • Waarom het eten van paddenstoelen en algen belangrijk is (antivirale stoffen uit de natuur)

Schimmels en gisten houden ons virale microbioom in toom. Daarom hebben algen en paddenstoelen antivirale mogelijkheden. Dus bij een virale belasting zijn dit de aangewezen stoffen om meer in de voeding te nemen.

Zeewier, champignons, oesterzwammen, shiitakes, maitakes en bospaddenstoeltjes dus lekker op het bord nemen. Via suppletie kan dit met behulp van bijvoorbeeld Astragalus.

Astragalus: https://zinergi.nl/product/astragalus-eleutherococcus-shiitake-extract-bonusan/

9 Optimale werking van cortisol: hoe ga je beter met stress om

9. Optimale werking van cortisol: 

hoe ga je beter met stress om

Ook cortisol speelt een belangrijke rol in de immuunreactie en zorgt samen met vitamine D, omega 3 voor het op tijd beëindigen van de ontstekingsreactie. De lichaamseigen cortisolproductie en de gevoeligheid voor cortisol, en dus ook de werkzaamheid ervan, kunnen worden verbeterd via enkele eenvoudige leefstijltips:

  • Zorg voor voldoende stres reducerende activiteiten, sauna/warm bad (virus kan slecht tegen warmte) , meditatie, ademhalingsoefeningen die ontspanning brengen;
  • Neem regelmatig een koude douche/bad of ga in open water zwemmen. Een intense koudeprikkel zorgt voor vergroting van cortisolgevoeligheid en dus ook voor een beter immuunsysteem
  • Eet gevarieerd en voldoende vezels om de darmflora te optimaliseren (of gebruik pre- en probiotica): een gezonde darmflora zorgt voor een betere werkzaamheid van cortisol.
  • Neem 300 mg Lactoferrine per dag voor een optimaal immuunsysteem

Probiotica:

https://zinergi.nl/product/bio-floracare-xl-60-cap-3/

Lactoferrine:

https://zinergi.nl/product/lactoferrine-150-mg-60-capsules-bonusan-5/

10 Vitaminen, mineralen en vetzuren voor een optimale immuunreactie

De inname van voldoende vitamine C is erg belangrijk. Een vitamine C-tekort kan leiden tot een inadequaat functionerend immuunsysteem. Ook zink is van groot belang in het reguleren van de immuunreactie. Daarnaast zijn voldoende vitamine D en de vetzuren EPA en DHA noodzakelijk voor op tijd uitzetten van de immuunreactie zodat deze geen onnodige schade aanricht. Voldoende inname van vette vis, schaal- en schelpdieren of algen en eventuele aanvulling met suppletie is aan te raden. Vitamine D maken we aan onder invloed van de blootstelling aan zonlicht op onze huid. In deze tijd van het jaar is het in Europa onmogelijk om voldoende vitamine D via deze weg aan te maken. Suppletie van vitamine D is dus sterk aanbevolen.

Vitamine D3:

https://zinergi.nl/product/vitamine-d3-zinergi-120-softgels-5/

Magnesium:

https://zinergi.nl/product/magnesium-zinergi-160-gram-tijdelijk-uitverkocht-mag365-te-bestellen-4/

Tot slot

Het nieuwe Coronavirus houdt velen van ons bezig. We kunnen er preventief voor zorgen dat ons lichaam bestand is tegen een besmetting met dergelijk virus, zoals ook aan te raden is ter preventie van het griepvirus. Met behulp van een gezonde leefstijl, aangevuld met enkele stoffen uit de natuur die ons immuunsysteem een duwtje in de juiste richting geven, is ons lichaam beter bestand tegen virusinfecties, zoals het Coronavirus.

Een gebruikersadvies is persoonsafhankelijk maar geef hieronder een voorbeeld van mijn eigen dagindeling & suppletie gebruik (voor optimale weerstand):

  • Start de dag met een workout van 30 min op een nuchtere maag en douche daarna koud af
  • Eet maximaal 3 maaltijden per dag binnen 8 uur bestaande uit 2x fruit, min 500 gram groenten, eiwitten (ei, kip, vis, schaal en scheldpieren) en vetten (vette vis, noten, pitten, zaden, olijfolie, avocado, kokos) en voeg koolhydraten toe  zoals glutenvrije haver, quinoa, boekweit, zilvervliesrijst
  • Suppletie: vitamine D3, C, magnesium, visolie, zink, lactoferrine, kurkuma, pre en probiotica, Greens en een multivitamine en bij virale infectie/ keelpijn/hoesten zilverhydrosol.